Ta en paus från att må bra hela tiden

publicerat i Allmänt;
Med tankte på att jag antingen jobbar, tränar eller pluggar just nu blir det helt plötsligt väldigt svårt att ta tid för mig själv och att verkligen stanna upp och känna efter hur själen och kroppen egentligen mår. Mitt sätt att göra det på i vanliga fall är att sätta på mig lurarna till min iphone och lyssna på ett av mina favoritklipp av mindfullness/meditation på youtube. Det är svårt att förklara, men att jag funnit ett verktyg som kan få mig att komma i kontakt med mig själv snabbt och enkelt är underbart skönt. Det är ett stöd när jag vet att livet blir jobbigt.
 
Problemet är bara att jag är en helt vanlig människa som inte alltid gör det hon vet att hon mår bäst av, även om verktygen är precis framför näsan och manualen ligger bredvid. Detsamma gäller träning, kost, ovanor och det mesta i livet som man vet att man behöver ta hand om. Man vet precis vad och hur det skall göras och ÄNDÅ gör man det inte. Att inte ha tid är en vanlig förklaring som jag har för mig själv, en annan att jag inte orkar. Men den konstigaste förklaringen är nog att jag inte vill må bra ibland. Jag känner helt enkelt inte för att följa rutiner och att hjälpa mig själv. Jag vill helt enkelt inte! Då vet jag att jag jobbat lite för mycket på att få mig själv att bli bra och må bättre, det får helt plötsligt omvänd verkan. Det händer oftast när jag pushat lite för mycket även om avsikterna varit goda.
 
Ibland behöver man helt enkelt en paus från att försöka må bra hela tiden tills man orkar ta upp och läsa manualen igen.
 
 
Ifall ni orkar..;-) några av mina favoriter vad gäller mindfullness/bodyscan/meditation på youtube (p.s alla är på engelska)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av 😃Mamma M:

Följer din blogg gumman. Älskar dig😘😘😘😘😘Mamma M

Svar: Tack mamma M! Puss! Love you too!
Anna Hamrén

Kommentera inlägget här :