Gör om, gör rätt!

publicerat i Allmänt;
Jag kan bara konstatera att jag nog i 90% av fallen har tränat med lite fel hållning, ojämn och ytlig andning samt överkompenserat med kroppsdelar som i sin tur har skapat obalanser i andra delar av kroppen. Det är ungefär så jag kan summera mina första fyra dagar på Fustras pt-utbildning. Det känns nästan lite pinsamt att medge att jag som trott att jag haft ganska hyfsad koll på träning egentligen är lite av en novis. Jag har alltid haft en massa roliga övningar att tillgå i ryggsäcken men att utföra dem på ett sätt som inte skapar obalans i kroppen är något jag tydligen inte praktiserat helt och hållet. 
 
MEN, jag är så otroligt glad att jag äntligen påbörjat min pt-utbildning med Fustra och därmed kan rätta till de fel jag har gjort tidigare. Det känns lite befriande att få en tillrättavisning när man följt strömmen i så många år vad gäller träning. Fustras metoder bygger på grundstenarna "hållning, activ core, medveten andning samt ledriktiga rörelser" för att kroppen skall röra sig rätt både i träning och livet i övrigt. Det bästa är att man så småningom kan bygga på grundövningarna till de träningsformer/övningar man tycker är roliga. Det är dock grunden som är A och O. Denna gången tänker jag inte ta några genvägar för att bli starkare och muskulösare på bekostnad av dålig andning, svankrygg och stel nacke.
 
Det innebär också att jag avbrutit mitt 8-veckors träningsschema för att lära om alla övningar med korrekt form först innan jag lägger på mer vikter. Ibland måste man våga avbryta en dålig bana för att göra om och göra rätt!
 
Övningen "reverse crunch" är en del av hemuppgiften på utbildningen. Den ser busenkel ut men är den absolut bästa djupa bålövningen jag gjort. Inga mer magövningar som sit-ups som jobbar med höftböjaren och som inte stärker korsetten speciellt bra;-)
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av 😃Mamma M:

😃Den sliter jag med på MRL för tung bak😃😃🌹🌹🌹kämpa på, jag är så stolt över dig❤️

Kommentera inlägget här :