Allt handlar om kroppen

publicerat i Allmänt;
Just nu handlar allt om kroppen. Jag pluggar anatomi och träningslära på högvarv, tränar upp styrkan på gymmet, samtidigt som jag lär mig att känna var i kroppen mina negativa tankar fäster. För mig sitter ångest och rädsla i bröstet medans nervositet och rastlöshet pirrar ut i armarna. Jag har alltid känt att mina kroppsliga symptom varit ett läskigt inslag i mitt liv då jag inte har kunnat identifiera känslorna. Efter träning och tålamod har jag kunnat separera tankarna från sensationerna i kroppen. Förut har jag klumpat ihop de båda till en enda ångestkänsla som har varit svår att veckla ut. Nu kan jag se sensationerna i kroppen som en del och tankarna som en annan, vilket gör att det blir mer greppbart. Nu kan jag till exempel se att samma jobbiga sensationer av pirrande i armarna kan betyda flera olika saker, då jag även känner det när jag skall göra nåt som jag ser fram emot. Skillnaden är bara att jag har adderat en annan tanke till, vilket har varit avgörande för om jag uppfattar känslan som hot eller längtan.
 
Det är en underlig tanke att jag själv bestämmer hur jag skall uppfatta om nåt är bra eller dåligt och ändå är ursprunget i kroppen densamma. Det är ingen "rocket science" men jag har fått en liten aha-upplevelse som jag kan använda till min fördel för att boosta mig själv när jag blir rädd eller ångestfylld. Separera på tanken och sensationen och du kan börja pussla ditt eget känslopussel så som du vill ha det!
 
Benpass med lätta kilon i början annars blir det lätt skador och bristningar.
 Känns som jag skall kissa på mig varje gång jag gör vadpress..weird;-)
 
Ett smakprov av mina "skelettgubbar" som berikar inlärningen av anatomiska termer:-) p.s håret på bröstet är inget hår, det är revben..
 
 
 
 Grym låt!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mia:

Fan vad du är bra Anna!!!!

Svar: Tack bästa Mia!
Anna Hamrén

2:a kommentar, skriven , av u:

...och det i mitten av håret/revbenen...? med min snuskiga fantasi... ;)

Svar: Haha...skulle bara bröstbenet och inget annat;)
Anna Hamrén

3:e kommentar, skriven , av Ulrika Leksell-Engström:

Förstod det - men det triggade min fantasi :P

Svar: ;-)
Anna Hamrén

Kommentera inlägget här :